Programma lerarenopleiding: politieke indoctrinatie

september 4, 2006 at 9:09 am 2 reacties


 http://users.pandora.be/michel.vanhalme/seminaries.htm
‘ISRAËL-PALESTINA: WAARHEEN?’Congres voor leraren secundair onderwijs

19 november 2005

EHSAL, Campus Stormstraat 2, 1000 Brussel

9.30 uur tot 16.00 uur

Een organisatie van Europese Hogeschool Brussel (EHSAL), Vereniging Leraren Aardrijkskunde (VLA), vzw Centrum voor Ontwikkeling, Documentatie en Informatie Palestijnen, onder auspiciën van de Vereniging Vlaamse Leerkrachten (VVL) met de steun van Koepel van de Vlaamse Noord-Zuidbeweging – 11.11.11

09.30-09.50 uur: Onthaal en koffie

10.00 uur Welkomstwoord door Prof. dr. Dirk De Ceulaer, algemeen directeur EHSAL

10.10-12.30 uur: panel met:

  • Dries van Agt, ex-premier Nederland
  • Hajo Meyer, overlevende van Auschwitz
  • Fred Erdman, ere-ondervoorzitter senaat, gewezen voorzitter SP, gewezen stafhouder
  • Numan Othman, Palestijn
  • Moderator: Peter Verlinden: Journalist Buitenlandredactie, VRT-TV-Nieuwsdienst

Gelegenheid tot vraagstelling door het publiek

12.30-14.00 uur: Middagpauze: middagmaal (koude schotel / standen)

14.00 uur: eerste sessie werkgroepen (WG): telkens 50 min.

15.00 uur: tweede sessie werkgroepen: telkens 50 min.

16.00 uur: slotwoord en receptie

WG 1: Katherine Patteet (student 3°j. LSO EHSAL): laureaat van de wedstrijd voor de beste lessenreeks over het Israëlisch-Palestijns conflict. Didactische les met doelgroep: eerste en tweede graad aardrijkskunde en MAVO.

WG 2: Mien De Graeve (licentiate UGent): laureaat van de wedstrijd voor de beste lessenreeks over het Israëlisch-Palestijns conflict. Didactische les met doelgroep tweede en derde graad geschiedenis en cultuurwetenschappen.

WG 3: Stefan Deconinck: “Palestijnse ontwikkeling: water, economie en maatschappij”. Over het belang van water voor de leefbaarheid van een Palestijnse staat en vrede in het Midden-Oosten. Doelgroep: tweede graad aardrijkskunde en economie. Karel Vanspringel licht de mogelijkheden toe voor het vakoverschrijdende project “Vrije ruimte” om de Midden-Oosten-problematiek in het ASO op een actieve manier te verwerken in de klas. Er wordt één concreet model aangeboden. Doelgroep: humane wetenschappen.

WG 4: Moshe Machover, joodse hoogleraar (emeritus) Filosofie aan de Universiteit van Londen: “The Nature of the conflict in the Middle East”: WG gaat door in het Engels. Doelgroep leraren Engels en ook voor allen die meer willen weten over: de kritische joodse stem in het conflict, de muur, zelfmoordaanslagen, is er apartheid? enz

WG 5: Hajo Meyer, overlevende van Auschwitz: Wat is mythe? Wat is waarheid? (verhullend taalgebruik).

WG 6: Bep Trogh en Sara Declercq: getuigen van hun verblijf in een Palestijns vluchtelingenkamp in Syrië in 2005 en stellen een lespakket voor dat kan gebruikt worden in de lessen levensbeschouwing, geschiedenis, aardrijkskunde, Engels en/of Nederlands (derde graad).

WG 7: Ico Maly: Hoe de media onze blik op de Israëlisch&endash;Palestijnse kwestie kleuren: toelichting en discussie. Doelgroep: godsdienst, moraal, filosofie, geschiedenis, humane wetenschappen.

WG 8: Numan Othman (Nederlands) en Haim Scortariu (Engels), Palestijnse en Israëlische vredeactivisten: de invloed van religieuze groeperingen en partijen in de Israëlische en Palestijnse samenleving. Doelgroep godsdienst, moraal, filosofie, geschiedenis, humane wetenschappen.

Advertenties

Entry filed under: Antisemitisme, Geschiedenis, Israel, Israel/Palestijnen, Joden in België, NGO, Zionisme.

Alledaagse Joodse frustraties Politieke indoctrinatie op de schoolbanken

2 reacties Add your own

  • 1. lezersbrieven  |  september 20, 2006 om 4:12 pm

    Ik lees zeer duidelijk op het programma:
    “Een organisatie van Europese Hogeschool Brussel (EHSAL)…”

    en dan beweerde de directeur dat hun “inbreng” beperkt bleef tot het leveren van logistieke ondersteuning op de dag zelf (registratie inschrijvingen, lunch).

    Dat er de antisemitische boeken van Peter Edel werden aangeprezen zal hem een worst gewezen zijn.

    Beantwoorden
  • 2. Edith  |  oktober 17, 2007 om 1:40 pm

    Ja Willy, ’t is complex, héél complex. Een kat zou er haar jongen niet in terugvinden. Het is begrijpelijk dat jullie vinden dat jullie te weinig aandacht krijgen. ’t Begint ernaar uit te zien dat het menselijke het niet toelaat de nodige aandacht te geven aan zowel de ene als de andere betrokken partij. Begrip voor de ene lokt automatisch reacties van teleurstelling uit van de andere. We zullen altijd mensen blijven met alle beperkingen die daaraan vastzitten. Het enige wat we op relatief korte termijn kunnen doen, is de structuren rechtvaardiger maken, en daarover zo goed mogelijk communiceren, zodat zoveel mogelijk mensen begrijpen dat het verder ontwikkelen van haatideologieën in ieders nadeel is. ’t Duurt nu al meerdere jaren dat ik mijn hoofd daarover breek. Wat zeker is, is dat Joden na de oorlog, te weinig aandacht, te weinig begrip, en te weinig vriendschap hebben gekregen. Een beetje misschien wel, en misschien zijn er plekken waar men het nog slechter heeft gedaan. Maar het mag ons doel niet zijn de slechtste te zijn, we moeten ons focussen op het beter doen. Wat er gebeurd is, is too little, and too late, maar het is nooit te laat om te zoeken naar beter omgaan met fouten uit het verleden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Blog Stats

  • 4,960 hits

contacten


%d bloggers liken dit: